begin dit jaar publiceerde de PIFA-monitor een analyse van de aanbestedingsmarkt voor flexibele arbeid. Hieruit bleek dat in 2024 het contractvolume voor inhuur via het marktmodel (broker/MSP) groter was dan inhuren via traditionele raamovereenkomsten met voorkeursleveranciers. Begin 2025 neemt deze groei alleen maar toe.

Piek aantal aanbestedingen

In kwartaal 1 van dit jaar zijn 19 aanbestedingen gepubliceerd voor inhuur via het marktmodel. Dat staat gelijk aan 48% van het totaal aantal aanbestedingen uit 2024 (totaal 40). Dit aantal aanbestedingen is het grootste aantal van de afgelopen vijf kwartalen. Het afgelopen kwartaal werden de meeste van deze aanbestedingen gepubliceerd door zelfstandig bestuursorganen (ZBO’s), gemeenten en drinkwaterbedrijven.

Contractvolumes worden groter

Deze 19 aanbestedingen vertegenwoordigen een totale contractwaarde van € 3,82 miljard. Dat is vergelijkbaar met de contractwaarde die in heel 2024 is aanbesteed (€ 3,95 miljard). Zeven aanbestedingen vertegenwoordigen een totale contractwaarde van meer dan € 200 miljoen. Bij alle aanbestedingen gepubliceerd in 2025 is gekozen voor één leverancier voor het ontsluiten van de inhuurmarkt. Enkel de Politie selecteert twee brokers die om en om inhuuraanvragen ontvangen.

De grootste trajecten zijn gepubliceerd door de Politie, Vitens, het UWV en ProRail met elk een totale contractwaarde van meer € 400 miljoen. Deze enorme bedragen ontstaan doordat aanbestedende diensten vaker kiezen voor het oprekken van de maximale contracttermijn tot wel acht jaar.

Dynamisch aankoopsysteem steeds minder populair

Steeds meer publieke opdrachtgevers stappen af van het dynamisch aankoopsysteem (DAS) voor inhuur. Een opvallend voorbeeld is de recente marktconsultatie van de gemeente Utrecht. Als eerste G4-gemeente overweegt zij de inhuur van professionals via één intermediair te regelen en het DAS af te schaffen.

Onderzoek (Significant Synergy, 2023) toont aan dat een DAS vooral wordt gebruikt om inhuur rechtmatig te maken en te voldoen aan aanbestedingsregels. Hoewel er voorbeelden zijn waarin een DAS effectief is als wervingsinstrument, wordt dit vooral toegepast als administratief portaal met relatief lange doorlooptijden. Bovendien bepaalt het systeem wie de inhurende manager mag spreken of selecteren wat niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Steeds meer organisaties kiezen daarom voor brokers en MSP’s als alternatief.

Waar moet je op letten als inkopende partij?

Marktpartijen hebben duidelijk wat te kiezen met alle nieuwe aanbestedingen. De vraag naar brokers en MSP’s neemt toe, maar aanbieders worden steeds kritischer over waar ze wel of niet op inschrijven. Onderwerpen die voorheen nauwelijks meespeelden, kunnen nu reden zijn om af te zien van een aanbieding. Dit heeft mogelijk gevolgen voor het aantal inschrijvers op aanbestedingen. Tegelijkertijd ontstaan er kansen voor nieuwe toetreders, vooral bij aanbestedingen met een kleiner inhuurvolume per jaar. Deze opdrachten worden steeds minder interessant voor gevestigde partijen, die hun focus leggen op de grote contracten die wekelijks op de markt komen.

Het verdient aanbeveling om zorgvuldig te werk te gaan bij het opstellen van inkoopdocumenten. Organiseer een marktconsultatie en ga in gesprek met potentiële leveranciers om beter inzicht te krijgen in dit specifieke segment van de inhuurmarkt en de spelers daarin. Zo zorg je ervoor dat de uitvraag goed aansluit op het marktaanbod, wat tegelijkertijd de kans op meer inschrijvers vergroot.

Alle gegevens in dit artikel zijn afkomstig van openbare aanbestedingsdata van TenderNed, verwerkt door de PIFA-monitor. Voor meer detailinzichten of een toelichting op deze analyse is Rémon van Buuren bereikbaar.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op kennisplatform ZiPconomy

Deel dit nieuwsbericht, kies jouw platform!